مهدی اجلی؛ محمدمهدی مظفری؛ سحر جوهری
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 369-386
چکیده
هدف: در دهههای اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژهای را در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسبوکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت مینماید و درنتیجه ...
بیشتر
هدف: در دهههای اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژهای را در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسبوکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت مینماید و درنتیجه بازاریابان میتوانند با استفاده از ارزش ویژه نام و نشان تجاری بالاتر به مزیت رقابتی دست یابند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تجربه برند، بازخوانی برند و وفاداری برند در بازاریابی تجربی در شرکت مارال چرم میباشد.روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مشتریان فروشگاه چرم مارال بود که با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه، بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، پرسشنامه با 7 مولفه و 24 گویه بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرمافزار Amos انجام شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تجارب حسی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب عاطفی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب شناختی خلاق از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب فیزیکی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب هویت اجتماعی از رویداد از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجربه برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال تاثیری مثبت و معنادار بر بازخوانی برند دارد. بازخوانی برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال تاثیری مثبت و معنادار بر وفاداری به برند دارد.اصالت/ارزشافزوده علمی: داشتن استراتژیهای نوین، توجه به نکات مهم در برقراری، حفظ و گسترش روابط با مشتری و تلاش برای جلب رضایت وی تحقق اهداف مشتری محور را گسترش میدهد و در بلندمدت پایگاهی از مشتریان وفادار به ارمغان میآورد.